Harmonogram sprzątania – nowe formularze

Dostaję od Was najwięcej wiadomości o takiej treści w ostatnim czasie: „Kinga od czego mam zacząć, bo nie radzę sobie ze sprzątaniem”. Dlatego postanowiłam stworzyć taki wpis dla osób, które mają problem z organizacją i zaplanowaniem sobie prac porządkowych w domu.

Gdy przeprowadziłam się z mężem do domu (wcześniej oboje mieszkaliśmy w bloku), to szczerze Wam powiem, że było mi ciężko zorganizować sobie wszystkie obowiązki domowe tak, by mieć porządek i nie mieć poczucia, że ciągle sprzątam. Dwie łazienki, podłoga o powierzchni ponad 100 m2 i duża liczba okien, to było ogromne wyzwanie dla mnie. Oczywiście na początku nie wszystkie pokoje były umeblowane i przez nas używane, ale z czasem w każdym z nich spędzaliśmy czas i każdy trzeba było posprzątać.

 

OD CZEGO ZACZĄĆ

 

Dla mnie, na samym początku, okazał się pomocny harmonogram sprzątania. Jest to m.in. tabelka z podziałem na dni tygodnia. Ale wszystkiego dowiesz się czytając ten tekst do końca.

 

jak stworzyc harmonogram sprzątania

 

Harmonogram sprzątania będzie Ci potrzebny tylko przez jakiś czas. Badania dowodzą, że dana czynność wchodzi nam w nawyk po ok. 30 dniach. Czyli jeśli przez te 30 dni będziemy odkładać rzeczy na miejsce np. klucze, to po jakimś czasie będziemy to robić automatycznie. Tak samo będzie ze sprzątaniem.

 

LISTA ZADAŃ W DOMU

Rozpisz sobie na kartce listę zadań, które wykonujesz w domu. A jeśli chcesz to możesz od razu skorzystać z pierwszej części mojego Harmonogramu Sprzątania, do którego link znajdziesz poniżej.

 

jak stworzyc harmonogram sprzątania

 

 

W Harmonogramie znajduje się podział na pomieszczenia, a w drugiej części podział na częstotliwość wykonywania czynności, które musisz wykonać w domu.

Przykład zadań, które staram się wykonywać codziennie:

– ścielę łóżko,
– myję naczynia
– myję podłogę w kuchni,
– czyszczę blaty i stół w kuchni,
– wyrzucam śmieci,
– przecieram toaletę, lustro i umywalkę usuwając ślady po paście do zębów,
– chowam zabawki dzieci po codziennej zabawie itp.
– robię pranie na bieżąco

Po resztę przykładów zadań domowych, zapraszam do mojego wcześniejszego wpisu Lista zadań w harmonogramie sprzątania.

Wydrukuj poniższą tabelkę i dokładnie zastanów się jakie rzeczy musisz wykonać w danym pomieszczeniu codziennie, raz w tygodniu, raz w miesiącu lub raz w roku. Jeśli potrzebujesz pomocy to pisz do mnie.

 

HARMONOGRAM SPRZĄTANIA CZ. II

 

Jeśli stworzyłaś listę zadań, to teraz musisz przejść do kroku drugiego i rozplanować sobie wszystkie zadania na każdy dzień w tygodniu.

Poniżej znajdziesz link do pliku z Harmonogramem Sprzątania z podziałem na dni tygodnia, który starczy Ci na cały miesiąc.

 

jak stworzyc harmonogram sprzątania

 

Czynności, które zapisujesz w części Codziennie, bardzo szybko wejdą Ci w nawyk, a całą listę zadań będziesz jeszcze modyfikować kilka razy, aż uzyskasz taki harmonogram, który będzie Ci odpowiadał w 100%.

Harmonogram sprzątania zalaminowałam i dzięki temu mogę używać pisaka do tablic i ciągle nanosić poprawki bez ciągłego drukowania 🙂 Jeśli nie masz laminatora to nic nie szkodzi, przecież możesz drukować harmonogramy w takiej ilości jaka jest Ci potrzebna.

 

jak stworzyc harmonogram sprzątania

 

Dlaczego napisałam, że harmonogram starczy Ci na miesiąc, a znajdziesz na nim tylko jeden tydzień. Skoro czynności wykonywać będziesz w każdym z 4 tygodni w miesiącu, to wystarczy jak obok każdej z nich zaznaczysz krzyżyk. 4 krzyżyków będzie oznaczał koniec miesiąca. Poza tym na dole Harmonogramu masz również podział na tygodnie i czynności, które będziesz wykonywała raz w miesiącu.

Organizacji czasu i podziału obowiązków trzeba się nauczyć. Każdy ma inny plan dnia i inną ilość czasu, który może przeznaczyć na porządki. Każdy z Was ma inny model rodziny: niektórzy mieszkają sami, niektórzy we dwójkę, a inni mają dzieci.

Mój Harmonogram porządków zmienił się wraz z pojawieniem się Ani.  Nie muszę już rysować go na kartce tak często. Zdarza się, że rozpisuję sobie zadania, bo widzę że nie wyrabiam się z porządkami. Jednak wiele zadań mam w głowie: np. w poniedziałki robię pranie (a robiłam w sobotę), a łazienkę myję co dwa dni podczas kąpieli Ani.

Mam nadzieję, że osoby, które mają problem z poukładaniem sobie prac domowych w końcu napiszą mi, że Harmonogram im pomógł i mają więcej czasu dla siebie 🙂

ps. pamiętajcie o delegowaniu prac domowych. Mąż i dzieci też muszą wykonywać zadania, nie pomagać – to Wasz wspólny dom i każdy musi dbać o to, by mieszkało się w nim dobrze.

 

 

 

 

9 odpowiedzi na “Harmonogram sprzątania – nowe formularze”

  1. xxx napisał(a):

    Mam wrażenie, ze Ty w domu tylko sprzątasz.

  2. Ed napisał(a):

    A według mnie tego typu harmonogramy są niepotrzebne dla osób ogarniętych nawet częściowo. Człowiek wedle własnych obserwacji powinien sobie ustalić, że odkurza, zmywa codziennie, a okna myje np. raz w miesiącu. To przykład. No kto o zdrowych zmysłach będzie tracić czas na ustalanie takiego harmonogramu? To raczej jedynie opcja dla leniwych i bałaganiarzy, którzy szukają złotego środka na czyste mieszkanie jak ze zdjęć, którymi się inspirują. Dla mnie słabe i niepotrzebne.

    • facebook-profile-picture Kinga Petrus napisał(a):

      Masz prawo wyrazić swoje zdanie, ale nie obrażaj ludzi, którzy tego potrzebują. Skoro nie masz problemów z organizacją to brawo dla Ciebie. Ale niektórzy lubią prowadzić listy zadań, tworzyć manu i nawet harmonogramy, które i tak są potrzebne często na początku.

  3. Alicja napisał(a):

    Taki harmonogram to świetny pomysł, szczególnie dla osób zapominalskich (takich jak ja;)). Już kilka razy wypadło mi z głowy o wyczyszczeniu któregoś ze sprzętów w odpowiednim czasie.

  4. Luna napisał(a):

    Ja miałam właśnie ręcznie sobie wyrysować taki harmonogram, ale weszłam przypadkiem na Pani stronę i oto jest – super harmonogram, który mogę wydrukować. Dziękuję bardzo, świetny pomysł:):)

  5. Joanna Dudek napisał(a):

    o prosze jak patent ja lubie takie tabelki motywują, z samym sprzątaniem trochę lepiej już u mnie odkąd mam roomba 980 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mam na imię Kinga.

Nikt nie jest perfekcyjny. Dla każdego to pojęcie znaczy coś innego. Ważne jest, by stworzyć taki dom, w którym każdy z członków naszej rodziny będzie czuł się dobrze.

Close
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.