4 kroki by zorganizować się / posprzatać przed Wielkanocą i nie tylko

Ferie w całej Polsce już się skończyły.  Dzieci wróciły do szkół i przedszkoli, a my powinniśmy mieć więcej czasu w domu, jeśli oczywiście nie pracujemy i jesteśmy Perfekcyjnymi Paniami w domu 🙂

Do Świąt zostały 4 tygodnie. Od ostatnich, gruntownych porządków minęły 3 miesiące i nie powinniśmy mieć zbyt dużo do roboty w domu, jeśli oczywiście sprzątamy regularnie.

4 kroki – tylko tyle jest nam potrzebne, by zorganizować swoje prace domowe i to nie tylko przed Świętami.

 

1. TO DO LIST

Nie będzie na blogu poradnika, w którym codziennie będę mówiła Wam co robić i co sprzątać. Musicie sami sporządzić listę rzeczy, które założyliście, że musicie wykonać przed Świętami. Wykonywanie takiej listy pomoże Wam zorganizować swoją pracę również przez cały rok.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Poniżej znajdziecie wyszczególnione czynności, które trzeba wykonać w domu. Wybierzcie z niej te, które Wam odpowiadają.

 

– uporządkuj szafę,

– pozbądź się pajęczyn w domu,

– umyj ściany, które są brudne przez zwierzęta, dzieci,

– umyj listwy przypodłogowe, cokoły, drzwi wejściowe i wszystki pozostałe w domu,

– umyj lampy i wymień żarówki,

– odkurz i umyj dekoracje ścienne,

– umyj okna,

– odkurz i wypierz dywany,

– umyj rolety i zasłony,

– umyj meble, jeśli trzeba nawoskuj,

– umyj tapicerkę,

– odkurz pod meblami, odsuń meble, tam jest pełno kurzu,

– odkurz i umyj swój komputer,

– odkurz książki,

– umyj i uporządkuj szuflady w całym domu,

– wypierz i zmień pościel,

– umyj górę szafek w kuchni, połóż nowe gazety, by nie osadzał się kurz,

– umyj zmywarkę, mikrofalówkę, piekarnik,

– rozmroź i umyj lodówkę,

– umyj płytki w łazience,

– wymyj fugi w całym domu,

– uporządkuj kosmetyki w łazience itp itd.

– olejowanie blatu drewnianego,

 

Wielu rzeczy nie pokazałam Wam jak robić. Ukażą się posty pomocnicze, nie martwcie się. Jeśli czegoś nie wiecie, macie z czymś problem to piszcie na adres:

 

email

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

2. HARMONOGRAM SPRZĄTANIA

 

Jeśli nasza lista obowiązków domowych jest już gotowa, to czas przygotować Harmonogram sprzątania. Ważne jest to, aby nabrać pewnych nawyków i przyzwyczajeń, jeśli chodzi o codzienne sprzątanie. Stworzenie listy rzeczy do wykonania w domu to jedno, a drugą najważnieszą rzeczą jest właśnie sporządzenie harmonogramu. Należy uporządkować listę, rozdzielić pomiędzy  każdy dzień tygodnia tak, aby chociaż niedziela była wolna od porządków.

Nauczmy się np. tego, że codziennie rano ścielimy łóżko i to zaraz po wstaniu. Wieczorem nastawiamy zmywarkę i pralkę – posiadam taką funkcję, dzięki której ustawiam pralkę tuż przed snem. Za 5 godzin zaczyna się pranie i kiedy się obudzę, wystarczy tylko wyciągnąć mokre ubranie i powiesić na suszarce. Zanim wracam do domu z pracy, pranie jest już suche. Taką samą funkcję mam w zmywarce.

Jeśli w czwartek leci Wasz ulubiony program, połączcie dwie czynności – oglądanie i nielubiane przez większość z nas prasowanie. Obejrzymy program, prasowanie stanie się bardziej przyjemne i szybciej minie czas. Ja tak robię 🙂

Możecie skorzystać z gotowego, stworzonego przeze mnie Harmonogramu sprzątania – > KLIK lub stworzyć własny.

 

HARMONOGRAM

 

3. ROZDZIELMY OBOWIĄZKI

Nie tylko my mieszkamy w naszym gospodarstwie domowym. Oprócz nas z pewnością mąż lub partner, a także dzieci. Każdy z członków rodziny jest w stanie pomóc przy porządkach domowy. Mąż może wyrzucać śmieci i odkurzać. Mój uwielbia myć podłogę i to należy do jego obowiązków, ale nie tylko :).

Jeśli chodzi o dzieci to już inna sprawa. Dostosujmy zadania do ich wieku. Wiadomo roczne dziecko w niczym nam nie pomoże, z pewnością narobi tylko bałagan, który my musimy posprzątać, ale kilkuletnie już tak. Możemy np. stworzyć taką listę obowiązków dziecka i powiesić w ramce w jego pokoju. Dziecko musi ścielić swoje łóżko, odkładać zabawki na miejsce itp.

4. TWÓRZ LISTĘ ZAKUPÓW I PLANUJ POSIŁKI

Na ten temat chcę poświęcić osobny post. Rozszerzyć ten, który już stworzyłam, o kilka niezbędnych informacji – m.in. skąd czerpać inspiracje, jak tworzyć własny harmonogram sprzątania. Póki co możecie skorzystać z mojego, który przygotowałam dla Was jakiś czas temu. TYGODNIOWY PLAN MENU + LISTA ZAKUPÓW DO ŚCIĄGNIĘCIA

 

lista_zakupow_menu

 

Efektem tworzenia takiej listy jest to, że:
– nie marnujemy jedzenia,
– wydajemy mniej pieniędzy w sklepie – wiem co chcę kupić i nie kuszą mnie produkty, które wydaje mi się, że się przydadzą, a w ostateczności są bezużyteczne
Dorzucę jeszcze jeden element, bo miały być tylko 4 kroki:
5. ZNAJDŹ CZAS DLA SIEBIE
Jeśli pracujemy, zajmujemy się dziećmi, albo jedno i drugie to powinnyśmy pomyśleć również o sobie. Znaleźć w ciągu dnia chwilę dla siebie, raz w miesiącu wyjść z mężem na randkę lub z koleżankami na dobrą czekoladę na gorąco. Takie chwile dla nas są bardzo ważne, regenerujemy siły, jesteśmy bardziej szczęśliwe, a przecież o to chodzi 🙂
Długopisy w dłoń i bierzemy się do pracy 🙂
Sprzątacie regularnie czy będziecie odgruzowywać Wasze domy przed Wielkanocą? 🙂

22 odpowiedzi na “4 kroki by zorganizować się / posprzatać przed Wielkanocą i nie tylko”

  1. karola napisał(a):

    Oj tym razem odgruzowanie. Jestem mama i studentka sesja dopiero sie skonczyla wiec dom byl na dalszym planie no i teraz trzeba nadrobic zaleglosci…

  2. karola napisał(a):

    Oj tym razem odgruzowanie. Jestem mama i studentka sesja dopiero sie skonczyla wiec dom byl na dalszym planie no i teraz trzeba nadrobic zaleglosci…

  3. kamila napisał(a):

    Ja jeszcze po zimowych świętach nie odpoczęłam a tu już kolejne, masz racje czas opróżniać szafy ,dzięki,za przypomnienie 😉

  4. po prostu Monika napisał(a):

    A ja dodam jeszcze: Wyporządkować apteczkę! Wyrzucić przeterminowane leki i sprawdzić opatrunki. Bo na święta warto mieć wszystko aktualne.

  5. kamila napisał(a):

    Ja jeszcze po zimowych świętach nie odpoczęłam a tu już kolejne, masz racje czas opróżniać szafy ,dzięki,za przypomnienie 😉

  6. po prostu Monika napisał(a):

    A ja dodam jeszcze: Wyporządkować apteczkę! Wyrzucić przeterminowane leki i sprawdzić opatrunki. Bo na święta warto mieć wszystko aktualne.

    • Kinga napisał(a):

      Zgadzam się 🙂 post o apteczce mam już w planach od listopada. Niedługo postaram się go opublikować 🙂 Dziękuję za czujność i znalezienie kolejnego punktu, który dopisze do listy.

  7. Różowa Klara napisał(a):

    Zadziwia mnie takie wielkie sprzątanie przed np. Wielkanocą czy Bożym Narodzniem 🙂 Idą święta i wszyscy myją okna, trzepią dywany itd. Zdecydowanie jestem zwolenniczką sprzątania przez cały rok, metodą małych kroków a w okresie przedświątecznym wolę się skupić na innych rzeczach. Choć grafika z planem sprzątania jest świetna i właśnie może być tak jak napisałaś wykorzystana przez cały rok.

    • Ja też sprzątam cały rok, ale niektórzy nie i potrzebują takiej ściągawki 🙂 Harmonogram jest fajną rzeczą, polecam. Własnie po to, by później nie robić wszystkiego na ostatni moment 🙂 Pozdrawiam

  8. Różowa Klara napisał(a):

    Zadziwia mnie takie wielkie sprzątanie przed np. Wielkanocą czy Bożym Narodzniem 🙂 Idą święta i wszyscy myją okna, trzepią dywany itd. Zdecydowanie jestem zwolenniczką sprzątania przez cały rok, metodą małych kroków a w okresie przedświątecznym wolę się skupić na innych rzeczach. Choć grafika z planem sprzątania jest świetna i właśnie może być tak jak napisałaś wykorzystana przez cały rok.

    • Kinga napisał(a):

      Ja też sprzątam cały rok, ale niektórzy nie i potrzebują takiej ściągawki 🙂 Harmonogram jest fajną rzeczą, polecam. Własnie po to, by później nie robić wszystkiego na ostatni moment 🙂 Pozdrawiam

  9. Prozio napisał(a):

    Mnie tez zadziwia wielkie sprzątanie przed swietami 🙂 Staram się na bieżąco utrzymywać mieszkanie, szafy i zakamarki sprzątam regularnie, niezależnie od atrakcji kalendarzowych.
    Ale już na pewno zadziwia mnie potrzeba posiadania harmonogramu w którym mam wpisane ze mam codziennie poslac lozko i rozladowac / zaladowac zmywarke. Myslalam, ze sa to odruchy naturalne, ale może się myliłam. Wycieranie stolow i blatu to chyba tez odruch naturalny, ale może u mnie przychodzi to latwiej ze względu na koty, które w nocy grasują po stole i blatach.
    Przy dużych porządkach harmonogram to dobry pomysl, ale nie przesadzalabym z jego szczególowoscia.

  10. Prozio napisał(a):

    Mnie tez zadziwia wielkie sprzątanie przed swietami 🙂 Staram się na bieżąco utrzymywać mieszkanie, szafy i zakamarki sprzątam regularnie, niezależnie od atrakcji kalendarzowych.
    Ale już na pewno zadziwia mnie potrzeba posiadania harmonogramu w którym mam wpisane ze mam codziennie poslac lozko i rozladowac / zaladowac zmywarke. Myslalam, ze sa to odruchy naturalne, ale może się myliłam. Wycieranie stolow i blatu to chyba tez odruch naturalny, ale może u mnie przychodzi to latwiej ze względu na koty, które w nocy grasują po stole i blatach.
    Przy dużych porządkach harmonogram to dobry pomysl, ale nie przesadzalabym z jego szczególowoscia.

  11. Magdalena napisał(a):

    Świetny harmonogram sprzątania. Checklist do wykonania. Już sobie wydrukowałam. To z pewnością zmobilizuje do wykonania prac.

  12. Magdalena napisał(a):

    Świetny harmonogram sprzątania. Checklist do wykonania. Już sobie wydrukowałam. To z pewnością zmobilizuje do wykonania prac.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mam na imię Kinga.

Nikt nie jest perfekcyjny. Dla każdego to pojęcie znaczy coś innego. Ważne jest, by stworzyć taki dom, w którym każdy z członków naszej rodziny będzie czuł się dobrze.

Reklama

Newsletter

Portale społecznościowe

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.